Cyberbullying je oblik digitalnog nasilja koji se vrši upotrebom novih tehnologija, mobilnih telefona i interneta, ciljano usmjerenog na uznemiravanje druge osobe.

Zašto je cyberbullying drugačiji od drugih oblika nasilja?

  1. Cyberbullying se može dešavati bilo kada i i bilo gdje. Može se dešavati i kada se nalaziš u svome “sigurnom prostoru” kao što je tvoja kuća. Osoba koja vrši cyberbullying nikada ne mora biti fizički na istom mjestu gdje i žrtva cyberbullyinga i može pokušavati da prikrije svoj identitet.
  2. Teško je kontrolisati elektronske poruke, slike ili videe i sav sadržaj koji se postavi na internet. Nešto što bude postavljeno na internet veoma brzo se može proširiti i imati veliku publiku.
  3. Pojedini slučajevi cyberbullyinga mogu biti nenamjerni. Mogu biti posljedica nerazmišljanja npr. nešto poslano kao šala može biti jako uvredljivo za onoga koji prima tu poruku.

Ukoliko vidiš ili doživiš cyberbullying veoma je važno sačuvati dokaz o tome kako bi to mogao/la prijaviti. Najbolji način za to je da napraviš screenshot (sliku svoga ekrana).

Da li se uznemiravanje/maltretiranje online zaista dešava?

Nažalost, da, online nasilje je stvarni problem. Internet je alat, ali kako ćemo ga koristiti ovisi o nama. Neki ljudi odluče namjerno uznemiravati druge, s namjerom da ih prepadnu ili ponize. To nikad nije u redu i za žrtve može biti veoma teško i ostaviti posljedice.

Koja je razlika između zafrkancije i maltretiranja?

Nekad je teško uočiti razliku između poruke poslane da bi nekoga maltretirali i poruke poslane na u šali između prijatelja. Međutim, primaocu je razlika jasna. Šala (ili zafrkancija) je nešto što svi razumiju i smatraju smiješnim. Niko se ne osjeća kao da je nepravedno izdvojen/a i ciljan/na. Ovo ponašanje postaje maltretiranje kada osoba koja je na meti ne smatra to smiješnim ili kada vrijeđa druge. Nekad zlostavljanje može biti nenamjerno, ali to ne znači da je u redu. Povrijeđena i nanesena bol i dalje su stvarne, a ono što je zamišljeno kao šala može biti duboko uznemirujuće ili uvredljivo.

Zašto je nasilje na internetu toliko štetno?

Online maltretiranje se može dogoditi bilo kada i može se dogoditi bilo gdje. To može otežati žrtvi da se osjeća sigurno ili kao da ne može pobjeći od svog nasilnika, koji će možda čak moći doći do njega/nje u ličnim, sigurnim prostorima, kao kod kuće. Maltretiranje putem interneta takođe može brzo doći do velike publike jer se poruke, slike ili videozapisi mogu dijeliti javno, putem grupnih poruka ili na društvenim mrežama.

Nekoga koga znam maltretira na internetu, šta da radim?

Najvažnije je biti tu uz njega/nju. Daj mu/joj do znanja da ima prijatelja/icu u tebi i da ti se može obratiti za podršku. Možete ga/je potaknuti da razgovara sa odraslom osobom o tome što se događa ili mu/joj pokazati kako koristiti servise za prijavu i blokiranje kako bi zaustavili bilo kakav daljnji kontakt.

3 Jednostavna načina kako stati u kraj Cyberbullingu

Oktobar je mjesec prevencije vršnjačkog nasilja (bullying-a). Istraživanje nedavno sprovedeno u Sjedinjenim Američkim državama je pokazalo da je više od polovine američkih tinejdžera (59%) iskusilo neki oblik nasilja u digitalnom okruženju- cyberbullying-a. Prema ovom izvještaju, najčešći oblici nasilja koji djeca iskuse su “Nazivanje ružnim riječima” (42%) te “širenje neistinitih tračeva” (32%).

Istraživački centar za cyberbulling definirao je cyberbullying kao “namjerno nanošenje štete drugima koje se ponavlja, sprovedeno posredstvom kompjutera, smatphone-a ili drugih elektronskih uređaja.” Ova definicija može biti pojednostavljena te cyberbulling možemo okarakterisati kao:

  • Nešto što se događa u online okruženju
  • Nešto što se ponavlja
  • Nešto što se čini s namjerom/ciljano
  • Nešto što šteti drugome

Znači, ukoliko se neko nazivanje pogrdnim imenima desi samo jedanput, to ne možemo okarakterizirat kao cyberullying, već se takvo nešto mora ponoviti bar dva ili više puta. Ukoliko se desilo samo jednom, to možemo pripisati nevaljalom ponašanju koje je svima poznato iz doba njihove mladosti. Ono što se jeste bitno promijenilo je to da elektronski uređaji olakšavaju brzo širenje okrutnog ponašanje kod djece. Takav materijal također može biti sačuvan i redistribuiran u bilo kojem momentu- veoma je teško kontrolisati sadržaj kada se već nađe na mreži. Ali digitalne naprave također mogu pomoći djeci da stanu u kraj online okrutnosti .

Biti onaj koji ustaje protiv ovakvog ponašanja (upstander)

Upstander je osoba koja ustaje protiv bullying-a, ali ne ulazeći u fizičke obračune s bully-jem već korištenjem nekog od sljedećih načina:

  1. Pružanje utjehe- Razumjivo je da suprostavljanje bully-ju online ili offline može biti jako nezgodno. Pružiti podršku ili jednostavno dijeliti lijepu riječ, kako online, tako i offline nekada može biti tačno ono što je žrtvi potrebno.
  2. Prijavljivanje incidenta- Ne moraš biti meta okrutnosti online da bi to prijavio. Napravi screenshot, obrati se odrasloj osobi kojoj vjeruješ ili prijavi direktno društvenoj mreži na kojoj se incident dogodio.
  3. “Ubijanje” okrutnosti dobrotom- Poneka djeca imaju hrabrosti da se suporostave počiniteljima online nasilja i njima se treba poručiti da se protiv okrutnosti bore dobrotom i lijepim ponašanjem. Nikada se ne spuštati na nivo bully-ja već ga treba probati “razoružati” porukama dobrote i zabrinutosti.

Biti onaj koji ustaje protiv ovakvog ponašanja (upstander)

Upstander je osoba koja ustaje protiv bullying-a, ali ne ulazeći u fizičke obračune s bully-jem već korištenjem nekog  od sljedećih načina:

  1. Pružanje utjehe- Razumjivo je da suprostavljanje bully-ju online ili offline može biti jako nezgodno.  Pružiti podršku ili jednostavno dijeliti lijepu riječ, kako online, tako i offline nekada može biti tačno ono što je žrtvi potrebno.
  2. Prijavljivanje incidenta- Ne moraš biti meta okrutnosti online da bi to prijavio. Napravi screenshot, obrati se odrasloj osobi kojoj vjeruješ ili prijavi direktno društvenoj mreži na kojoj se incident dogodio.

“Ubijanje” okrutnosti dobrotom- Poneka djeca imaju hrabrosti da se suporostave počiniteljima online nasilja i njima se treba poručiti da se protiv okrutnosti bore dobrotom i lijepim ponašanjem. Nikada se ne spuštati na nivo bully-ja već ga treba probati “razoružati” porukama dobrote i zabrinutosti.

Nekoliko preporuka

  1. Uvijek budi ljubazan/na i odnosi se s poštovanjem na internetu. Zapamtite da to što nekom ne govorite “u lice” ne znači da je to u redu. Maltretiranje putem interneta je neprihvatljivo.
  2. Prijavi i blokiraj nasilnika! Većina web platormi za društvene mreže i većina igara imaju alate za prijavljivanje i blokiranje, za podršku korisnicima.
  3. Ne uzvraćaj! Ako je neko neljubazan, vraćanje istom mjerom neće pomoći. U stvari, to bi moglo pogoršati situaciju i na kraju bi mogao/la upasti u nevolju.
  4. Spremi dokaz pomoću snimaka zaslona (screenshota)- uvredljive poruke, razgovore ili druge situacije online koje uključuju nasilje- važno je sačuvati dokaze.
  5. Reci nekome! Razgovaraj s odraslom osobom kojoj vjeruješ- roditeljima, starateljima ili nastavnicima.  Oni će pružiti podršku i savjet o tome šta dalje raditi.

SOS linija za podršku

Prijavi ako te neko uznemirava

SOS linija za prijavu

Prijavi neprimjeren sadržaj