Društvene mreže  mogu biti aplikacije i stranice gdje se možeš spojiti sa svojim prijateljima i dijeliti sadržaj. Putem ovih servisa često možete dijeliti i pregledavati niz medija poput videozapisa, fotografija, muzike i chata. Popularni servisi društvenih mreža uključuju: Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok i Twitter.

Pitanja o korištenju društvenih mreža koja te mogu zanimati:

·       Koliko godina moram imati da mogu koristiti društvene mreže?

Iako nije u svakom slučaju, za mnoge najpopularnije usluge morate imati najmanje 13 godina da biste napravili račun. Važno je provjeriti uslove korištenja prije prijave kako biste bi bio/la siguran/na da imaš dovoljno godina.

·       Što mogu učiniti ako je neko objavio nešto što mi se ne sviđa na svojim društvenim mrežama?

Općenito, ljudi imaju slobodu govora na društvenim mrežama, baš kao što imaju i offline. To znači da samo zato što se tebi ne sviđa ono što su podijelili, nije nužno pogrešno od njih što su to podijelili. Međutim, ako sadržaj koji su objavili krši zakon ili pravila platforme na kojoj su ga dijelili, možeš ga prijaviti kako bi bio uklonjen. Na primjer, ako se to može kategorizirati kao nasilje ili govor mržnje. Ako je neko podijelio nešto putem interneta što te uznemirava, važno je razgovarati s odraslom osobom od povjerenja kako bi ti pružio/la podršku i pomoć.

·       Ko je vlasnik slika koje dijelim na društvenim mrežama?

Svako je vlasnik originalnog sadržaja koji dijeli online (npr. Fotografije koju je sam/a snimio/la). Međutim, važno je znati da si kroz dio uslova korištenja  na koje si pristao/la dodijelio/la toj platformi određena prava za ponovnu upotrebu, distribuciju ili izmjenu tvog sadržaja besplatno, iz bilo kojeg razloga, bilo gdje u svijetu.

·       Kako zaustaviti osobe koje ne znam da me kontaktiraju putem društvenih mreža?

Korištenjem postavki privatnosti možete ograničiti koliko je lako pronaći tvoj račun, ko ti može slati poruke i koji su dijelovi tvog profila javni. Ako te određena osoba stalno pokušava kontaktirati, trebao/la bi razgovarati s odraslom osobom kojoj vjeruješ. Te osobe također možeš prijaviti ili blokirati.

·       Provođenje vremena na društvenim mrežama mi stvara stres i uzrujava me. Šta da uradim?

Iako mnogi ljudi koriste internet kako bi se zabavili i družili sa svojim prijateljima online, postoje i druge vrste sadržaja koji te mogu uznemiriti ili zabrinuti. Društvene mreže se mogu koristiti kao prostor za razgovor o vijestima ili trenutnim događajima i dijeljenje slika koje bi druge mogli uznemiriti ili zastrašiti.  Ako ti se ne sviđa sadržaj koji vidiš na društvenim mrežama, možete prekinuti praćenje osobe koja ga je objavila, prijaviti ako krši pravila web stranice i najvažnije razgovarati s odraslom osobom za podršku. Ako utvrdiš da te dugotrajno trošenje vremena na društvenim mrežama čini stresnim/om ili uznemirava, pobrini se da vodiš računa o svom zdravlju i dobrobiti i napravi pauzu.

5 SAVJETA ZA SIGURNOST NA DRUŠTVENIM MREŽAMA:

  1. Pažljivo odaberi koga ćeš prihvatiti kao prijatelja ili sljedbenika. Imaj na umu da nisu svi na internetu osobe koje tvrde da jesu. Ako nisi siguran/na, uvijek je najsigurnije držati se ljudi koje zaista poznaješ.
  2. Istraži postavke privatnosti kako bi zaštitio/la sadržaj koji objavljuješ na internetu i odredio/la koliko dijeliš s drugima. Naročito je važno čuvanje ličnih podataka privatnim ili u najboljem slučaju ih ne dijeliti.
  3. Zapamtite da ono što dijeliš na društvenim mrežama može oblikovati tvoju internetsku reputaciju. Pažljivo razmisli kako će se ljudi koji vide tvoje postove osjećati zbog onoga što si objavio/la i uvijek imaj na umu da je sadržaj nemoguće kontrolisati kada ga jednom objaviš.
  4. Društvene mreže nisu uvijek pozitivan prostor, i dosta mladih ljudi provodi mnogo vremena koristeći društvene mreže, što često utječe negativno na njihove emocije.
  5. Većina online platformi ima alate putem kojih možeš prijaviti sadržaj i tražiti podršku. Ukoliko te neko ili nešto uznemirava, to prijavi. Sve prijave su anonimne i neko mora reagirati na njih.

SIGURNOSNE POSTAVKE - FACEBOOK

Upute za podešavanje sigurnosnih postavki.

Jeste li znali da Facebook omogućava preuzimanje kopije Vaših Facebook podataka?

SIGURNOSNE POSTAVKE - INSTAGRAM

Da biste postavke Instagrama postavili na privatno, trebalo bi da na svom profil kliknete na ikonu osobe. Zatim dodirnite ikonu zupčanika (iOS) ili ikonu tri tačke (Android) i kliknete na “Private Account setting” (Podešavanje privatnog naloga).

Takođe možete blokirati i ukloniti pratioce upisivanjem njihovog korisničkog imena, a zatim klikom na ikonu tri tačke odabirete “Block User” (Blokiraj korisnika).

Saznajte više ovdje.

SIGURNOSNE POSTAVKE - SNAPCHAT

Snapchat ima dvije postavke privatnosti, ko može da vam šalje Snaps i ko može vidjeti vaše priče. Da biste promijenili ove postavke privatnosti, kliknite na ikonu zupčanika u gornjem desnom uglu, zatim kliknite na “Who Can Send Me Snaps” (Ko može da mi pošalje snimke) i izaberite opciju koja vam odgovara. Da biste promijenili ko može da vidi moje priče, kliknite na “View My Story” (Pregled moje priče) i izaberite opciju koja vam odgovara. Sve promjene će biti sačuvane kada pritisnete dugme za povratak.

Da biste nekoga blokirali, idite u Moji prijatelji, dodirnite ime osobe koju želite da blokirate, a zatim ikonu zupčanika, koja prikazuje listu opcija. Kliknite Blokiraj.

Saznajte više ovdje.

SIGURNOSNE POSTAVKE - TWITTER

Možete zaštititi svoje tweet-ove, tako da su vidljivi samo odobrenim korisnicima. Na Twitter-u pronađite “Settings” (Postavke) ispod sličice vašeg profila (gore desno).

Idite na “Security Privacy settings” (Podešavanja sigurnosti i privatnosti), kliknite na “Tweet privacy” (Privatnost), označite polje pored “Protect my Tweets” (Zaštiti moje tweetove) i kliknite plavo dugme “Save” (Sačuvaj).

Na pametnom telefonu idite na Me, dodirnite ikonu zupčanika, izaberite “Settings” (Podešavanja) i izaberite račun koji želite editovati.

Zatim, za iOS uređaje idite na “Protect my tweets” (Zaštitite moje tweetove) i aktivirajte na “On”, za Android uređaje, idite na “Other” (Drugo) i označite polje “Tweet privacy” (Privatnost).

Da biste nekoga blokirali na vebu i mobilnom telefonu, kliknite na njegov tweet, odaberite ikonu tri tačke, a zatim kliknite na “Block” (Blokiraj). Takođe možete prijaviti korisnika ili komentar Twitter-u.

Saznajte više ovdje.

SOS linija za podršku

Prijavi ako te neko uznemirava

SOS linija za prijavu

Prijavi neprimjeren sadržaj